Rambamboelie (Mies Bouwman & Philip Hopman)
Korte samenvatting:Rambamboelie is een lief hondje, waar iedereen dol op is. Als iemand aan hem vraagt: “Blaf eens?” Dan doet Rambamboelie dit. Maar op een dag is alles anders en kan Rambamboelie niet meer blaffen. Hij gaat naar de dierenarts, maar die maakt het er niet beter op. Komt het wel weer goed met Rambamboelie?
Spelletjes in de kring:Dierengeluiden zoekenKinderen gaan in groepjes van 2/3 een dierengeluid bedenken. Dan gaan ze zich verstoppen in de klas. 1 kind staat op de gang en wacht tot iedereen een geluid heeft en zich verstopt heeft. Als het kind terug komt in de klas krijgt het een blinddoek voor. Om de beurt vraagt hij of de dieren een geluid kunnen maken. De geluiden komen uit de hele klas en door elkaar. Het kind moet raden welk geluid hij hoort (welk dier is het?) en waar het vandaan komt. Is het gelukt om het juiste geluid en de juiste plek te raden, dan komen de kinderen weer tevoorschijn.
Spelletjes in het speellokaal:Welk dier mag oversteken?Een tikker staat in het midden van de gymzaal. De kinderen halen een kaartje uit een doos. Op het kaartje staat een dier uit de categorie: waterdieren, dierentuindieren, boerderijdieren, huisdieren, luchtdieren, etc. Je kunt er zelf verschillende categorieën van maken.De tikker zegt welke diersoorten er mogen oversteken, bijvoorbeeld: waterdieren. Alle kinderen met een kaartje met een waterdier steken over. De tikker mag ze proberen te tikken. Ben je getikt dan geef je je kaartje aan de tikker. Ben je niet getikt dan stop je je kaartje aan de overkant in een lege doos. Zijn er nog kaartjes over dan mag je weer naar het begin toe om een nieuw kaartje te halen.
Om het spel wat moeilijker te maken kun je de volgende variatie invoeren. De kinderen die de overkant hebben gehaald, houden hun kaartje in de hand. Nu staan de kinderen aan twee kanten van het veld en kunnen zo oversteken. Let op dat de kinderen niet tegen elkaar aan botsen als ze van twee kanten komen rennen.
De dierenkaartjes kunnen bij meerdere categorieën horen, immers een haai is een waterdier maar zie je ook in de dierentuin. Zo kun je het spel moeilijker maken en moeten de kinderen goed nadenken over het dier wat ze op hun kaartje hebben staan.
Hoeveel kaartjes kan de tikker verzamelen? En hoeveel heeft de groep verzameld?Je kunt wisselen van tikker nadat er een paar keer een categorie is genoemd. Je kunt ook wisselen als de tikker een bepaald aantal kaartjes heeft gekregen (bijvoorbeeld na 10 kinderen te hebben getikt).
Welk medicijn heb jij?Dit spel lijkt op het bovenstaande spel. De kinderen hebben nu kaartjes met daarom pilletjes, een drankje of een prikje. De tikker roept een van de 3 onderdelen en dan moet je oversteken als jij het op je kaartje hebt staan. Ben je getikt dan:-geef je het kaartje aan de tikker en haal je een nieuw kaartje bij het beginBen je niet getikt dan:-leg je het kaartje aan de overkant in een lege doos en kom je naar het beginpunt voor een nieuw kaartje-ga je aan de overkant staan en mag je van die kant gaan rennen als je categorie weer wordt genoemdEr komt een nieuwe tikker als er 4 categorieën zijn genoemd of de tikker heeft een bepaald aantal kaartjes bij elkaar getikt (bijvoorbeeld 10).Hond en de slagerOp één of twee matten liggen blokjes of pittenzakken: dit zijn de worsten. Er worden 2 tikkers aangewezen: de slagers. De andere kinderen zijn honden en hebben elk een hoepel (het hondenhok). De hoepels liggen verspreid door de zaal, op voldoende afstand van de matten.De honden proberen de worsten van de slagers te stelen. Ze mogen steeds 1 worst tegelijk meenemen en naar hun hondenhok brengen. Als een hond in zijn hondenhok staat kan hij niet getikt worden. Als het de slagers lukt om een hond te tikken moet het getikte kind in zijn hoepel gaan zitten en doet het tot het eind van het spel niet meer mee.Het spel eindigt als:Alle worsten zijn gestolen: de honden hebben gewonnen.Alle honden zijn getikt: de slagers hebben gewonnen.
Spelen op het plein:De spelen van het speellokaal kun je ook op het plein spelen. Let er dan wel op dat de kaartjes niet wegwaaien…..Creatief:Bij dit boek kun je hele mooie vouwsels maken van een hond, dierenarts, pot met pillen.
Beweeghoek:Maak een doktershoek waarbij de motoriek centraal staat:-met injectiespuiten water opzuigen en in een leeg flesje spuiten. Lukt dit met 1 hand of met 2?-in een pot kleine pompommetjes stoppen (de pillen). Die moeten uit de pot gehaald worden met een pincet en in een andere pot gestopt worden (op de pot staat hoeveel er moeten zijn)-lege (schone!) medicijnpotjes van pillen met deksels in verschillende maten. Welke deksel hoort op welke dop?
https://nl.pinterest.com/jaf.../boekenbingo-rambamboelie/...
Reactie plaatsen
Reacties