Bovenbouw Hart van Staal – Simon van der Geest
Robot maken; maak met divers materiaal een robot: hoepels, stokken, pionnen, blokjes, pittenzakjes, tennisballen, etc. Spreek met elkaar af hoe de robot er uit moet komen te zien. Maak een aantal groepjes, max 4 en ieder groepje krijgt dezelfde materialen. Om de beurt rent iemand van het groepje naar de overkant van de gymzaal met 1 onderdeel van de robot. Leg dit neer en kom terug. Tik de volgende aan, die dan gaat rennen met een onderdeel van de robot. Welk team heeft als eerste de robot helemaal gemaakt?
Variatie; iedere robot bestaat uit 6 onderdelen: buik, hoofd, 2 armen, 2 benen, handen en voeten, mond en ogen. Bij ieder onderdeel ligt een cijfer. Bijvoorbeeld 1: buik, 2: hoofd, 3: armen en benen, etc. Of je maakt een tekening van de robotonderdelen met daarbij de cijfers. Gooi met de dobbelsteen. Gooi je 2? Dan neem je het voorwerp van het hoofd mee naar de andere kant. Ondertussen mag de volgende vast gooien, dan voorkom je lange wachtpartijen. Gooi door tot je alle cijfers hebt gegooid en je robot af is.
Muziek; zet muziek op en ga lekker bewegen op de muziek. Schrijf zelf een lied op een tekst. Zoek muziek die past bij de bewegingen van een robot en dans als een robot. Hoe beweegt een robot?
Dirigentje; stuur 1 iemand even weg, hij is de onderzoeker en mag niet zien en horen wie er als dirigent wordt aangewezen. Iedereen loopt door de ruimte en de onderzoeker komt terug. De dirigent is degene die steeds bewegingen gaat maken die rest na moet doen. Kan de onderzoeker er achter komen wie de dirigent is?
Variatie: er zijn twee dirigenten, de een bedenkt bewegingen en de ander bedenkt geluiden. Kan de onderzoeker beide dirigenten er tussen uit halen?
Levend programmeren; bedenk een opdracht die uitgevoerd moet worden, bijvoorbeeld het pakken van speelgoed en dit in het midden van de zandbak leggen. Schrijf alle handelingen op die gedaan moeten worden in korte zitten. Geef het blad aan een ander. Deze leest het voor en iemand anders voert alle handelingen letterlijk uit. Is het gelukt? Of moeten de handelingen anders worden opgeschreven? Op deze manier leer je dat het programmeren heel precies werk is omdat het programma anders niet klopt.
Skateboard; omdat zwevend nog niet echt lukt, maken wij nog gebruik van wieltjes. Maak gebruik van speelgoed met wieltjes, zoals skateboard, skeelers, step, etc.
#beweegplein #boekenbingo #bewegenisgezond #bewegendleren #buitenspelenisgezond #buitenspelen #dynamischeschooldag #buitenisgezond #bewegenindeklas #grotemotoriek #boekenlezenisleuk #bewegenmetplezier #bewegenmetboeken #bibliotheekdrenthe #bibliotheekgroningen #bewegendrekenen #bewegendtaal #21eeeuwsevaardigheden #computationalthinking #muziekisgoedvoorjebrein
Reactie plaatsen
Reacties